piątek, 13 grudnia 2013

Kulturowe aspekty negocjacji biznesowych


W dobie wielkiej globalizacji i możliwości prowadzenia biznesu na skalę światową sama umiejętność posługiwania się językiem angielskim może nie być wystarczającym argumentem do prowadzenia poważnych rozmów biznesowych na międzynarodowych rynkach. Jakie cechy i umiejętności zatem powinien rozwijać negocjator biznesowy, aby skutecznie prowadzić negocjacje najwyższej wagi?


Powinien zagłębić się w aspekty kulturowe potencjalnego partnera biznesowego. Poznanie jego kultury - szczególnie jeśli różni się znacznie np. o kultury życia i prowadzenia biznesu europejskiej firmy - może być kartą przetargową i przepustką do zawarcia dobrego kontraktu handlowego.


Na pierwszy rzut oka aspekt kulturowy w biznesie nie powinien mieć większego znaczenia - przecież negocjacje prowadzimy na płaszczyźnie biznesowej i aspekty takie jak rasa, narodowość, religia czy inna kultura - nie powinny mieć znaczenia. A jednak - sposób zachowań, system polityczny czy nawet wiara mogą mieć znaczny wpływ na odbieranie podczas negocjacji naszego punktu widzenia.

Dlatego właśnie przygotowanie strategii negocjacji w rozmowach powinno uwzględnić przygotowanie technik biznesowych dostosowanych do konkretnej kultury obszaru, z którego pochodzi nasz partner biznesowy. Poznanie wszystkich aspektów, wskazanie najważniejszych różnic kulturowych  może mieć znaczny wpływ na przebieg i wynik negocjacji biznesowych. Takich umiejętności negocjatorzy biznesowi uczą się na dedykowanych szkoleniach, na studiach podyplomowych lub kursach poświęconych tematyce aspektów kulturowych w negocjacjach  w biznesie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz