sobota, 22 marca 2014

Skuteczne strategie słuchania, które warto wykorzystać w biznesie

Słuchanie jest niezbędne. Nie tylko w relacjach międzyludzkich, ale i w biznesie. Słuchanie może być także niebezpieczne. Dlatego tak istotne jest to, aby znać i pożytecznie wykorzystywać strategię słuchania.
Istnieje jedna niezmienna zasada w komunikacji biznesowej – taka, że należy mieć na uwadze rezultaty rozmowy jeszcze przed zaangażowaniem się w interakcję. Rezultaty ro znaczy, że musisz mieć pomysł na to, jak powinna skończyć się dana konwersacja. Dlatego w pierwszej kolejności zanotuj sobie, co dokładnie chcesz powiedzieć innym. Całą reszta w dużej mierze będzie zależała od Twojej umiejętności słuchania. Nieistotne jest to, czy jest to spotkanie biznesowe, rozmowa kwalifikacyjna, rozwiązywanie konfliktów ze współpracownikiem, prezentacja – zawsze miej na uwadze rezultaty i strategię słuchania, która składa się z 3 głównych filarów:

1. Słuchaj innych i wykorzystuj okazje. Odpowiedzi rozmówcy możesz przekuć w swoje korzyści. Zadając mądre pytania, skłonisz go do opowiedzenia o tym, czego tak naprawdę oczekuje. W jego odpowiedziach ukryte są informacje, które możesz dopasować do swoich celów i rezultatów.

2. Słuchanie refleksyjne. Słuchaj uważnie, zapamiętuj słowa, których używa druga osoba i powtarzaj je w odpowiedziach. Przykładowo, ktoś mówi: „Gdy ostatnio był tu klient to skarżył się, że obsługa klienta nie dostarczyła mu oferty na czas”. Wtedy odpowiedz: „ Obsługa klienta nie działa sprawnie, ma problem z wysyłaniem ofert do klientów, byłoby dobrze poznać aktualny stan ofert”. Jako, że posłuchałeś co mówi rozmówca, to dobrze wykorzystałeś informacje przekazane przez niego i rozwinąłeś problem w dobrym kierunku.

3. Współpraca, czyli zgodne słuchanie – jednocześnie bierz udział w rozmowie, ale też pokazuj swoją wartość. Słuchaj uważnie rozmówcy, poznaj jego oczekiwania, możliwości i konsekwencje współpracy. Zaznacz, że chętnie podzielisz się swoją wiedzą, bo może w ten sposób przyczynisz się go jego sukcesu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz