wtorek, 5 maja 2015

Aromatyczny marketing, czyli zapachy w biznesie negocjacje

Czy słyszeliście kiedyś o aromamarketingu? Ten nietypowy sposób przyciągania klientów polega na rozprzestrzenianiu w pomieszczeniu przyjemnego zapachu. Dzięki niemu, nie tylko więcej osób odwiedza sklepy, ale nawet negocjacje biznesowe częściej kończą się sukcesem.

Iść za głosem… nosa

Zgodnie z wynikami badań “Mood” w Japonii, zapach olejku cytrusowego rozpylonego w biurze spowodował, że pracownicy popełniali aż o połowę mniej błędów niż normalnie! Podobne badanie przeprowadzono także w Stanach - tutaj również wynik był podobny. Przyjemny zapach, który roztaczał się wokół automatu z napojami i jedzeniem w pewnym budynku, spowodował wzrost sprzedaży o 50%. Wyniki badań są nieprawdopodobne, a co najlepsze - na tym się nie kończy.

Zapach logotypem marki

Aromatyzacja ma niebagatelne znaczenie podczas negocjacji biznesowych. Jeśli w pomieszczeniu rozprzestrzenimy przyjemny zapach, np. lawendy, pomoże nam to utrzymać pozytywny charakter spotkania i podjąć rozważne decyzje. Ważne, by zapach odpowiednio komponował się z resztą otoczenia. Jeśli ściany będą niebieskie, a w środku będzie unosił się zapach cytryny, partnerzy biznesowi mogą czuć się lekko oszołomieni, co źle wpłynie na proces ich myślenia. Innymi słowy, zapach musi pasować do tego, z czym nam się kojarzy - do lawendy pasują np. niebieskie czy fioletowe ściany. Dzięki właściwemu doborowi, klienci i partnerzy lepiej zapamiętają naszą firmę, a zapach stanie się jej symbolem.

Nie za mało, nie za dużo

Niezwykle istotne jest również natężenie zapachu. Nawet najpiękniejsza woń może po dłuższej chwili stać się męcząca, jeśli jest jej “za dużo”. Kluczem do efektywnego aromamarketingu (i “aromanegocjacji”) jest właściwe dawkowanie zapachów - subtelne i nie narzucające się, lecz dające o sobie znać. Warto pamiętać także o tym, by dbać o stały poziom natężenia zapachu. Delikatne wonie szybko znikają, a te cięższe potrafią utrzymywać się w pomieszczeniu nawet kilka dni. Najlepszym sposobem na kontrolowanie ich natężenia jest umieszczenie w dyskretnym miejscu specjalnego dyfuzora. Jeśli nie jesteśmy pewni, jaki zapach najlepiej sprawdzi się w naszej firmie, o pomoc możemy poprosić profesjonalistów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz