czwartek, 21 listopada 2013

Cztery etapy negocjacji

Rozmowy biznesowe z potencjalnymi klientami czy kontrahentami, jak wszystko, rządzą się swoimi prawami. Mają one swój określony cel, a ich zadaniem jest obustronne porozumienie. Mają one także wyznaczone etapy, bez których skutecznie przeprowadzone negocjacje mogą nie zostać doprowadzone do końca z powodzeniem.

Proces negocjacji możemy podzielić na 4 etapy:

1. Etap pierwszy – przygotowanie – podczas tej fazy określamy nasze cele, zarówno te krótko-, jak i długoterminowe. Poznajemy naszego klienta, jego firmę - jaką ma historię, z kim współpracuje i jak mogę to wykorzystać. Zastanawiam się nad swoimi mocnymi i słabymi stronami, a także poszukuję alternatywnych rozwiązań.

2. Etap drugi – budowanie relacji, podczas których zapoznajemy się z przeciwnikiem. Niezwykle istotne jest tu pierwsze wrażenie, obserwujemy drugą stronę – dzięki temu łatwiej nam będzie dostosować styl negocjacji do konkretnej sytuacji. Niestety wielokrotnie zapominamy o tym etapie – zbudowaniu przyjaznej relacji z drugim negocjatorem, co pozwoli nam ukazać się z dobrej strony i zwiększyć swoje szanse na partnerstwo.

3. Etap trzeci – etap właściwych negocjacji – to czas, gdy strony chcą określić swoje stanowiska. Przedstawiają swoje argumenty, propozycje i interesy. Warto być konsekwentnym podczas wyrażania swoich argumentów, ale także słuchać i przyjmować dowody drugiej strony.

4. Etap czwarty – faza końcowa – to moment, kiedy powinno dojść do porozumienia i wypracowania kompromisu i warunków jego zawarcia. Działamy zdecydowanie, jeśli obie strony są gotowe, aby sprawnie doszło do faktu porozumienia. Możena sporządzić protokół z negocjacji lub zawrzeć umowę na piśmie, które muszą być podpisane przez obie strony (dopiero wtedy mają moc prawną) – wtedy na pewno unikniecie niepotrzebnych nieporozumień.

Nie można zapomnieć także o fazie realizacji. Żadne negocjacje nie miałyby sensu, gdyby nie wprowadzano w życie ustalonych podczas nich warunków. Dlatego tak istotne jest, aby obie strony przestrzegały i realizowały to, do czego się zobowiązały podczas rozmów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz