piątek, 4 lipca 2014

Rola emocji w negocjacjach


Na przebieg procesu negocjacji wpływa wiele czynników, a emocje są jednym z najważniejszych. Nie da się ich całkowicie wyelimniować, bo przecież wszyscy jesteśmy tylko ludźmi. Warto jednak wiedzieć, co możemy dzięki emocjom zyskać, a co stracić, kierując się nimi w czasie rozmów.

Złość jest jedną z największych przeszkód na drodze do skutecznych negocjacji. Człowiek traci wtedy kontrolę nad swoim umysłem i nie jest w stanie myśleć konstruktywnie. Żeby skutecznie negocjować warto kontrolować swój gniew, który zazwyczaj prowadzi tylko do konfliktów i nieporozumień. Osoba, która łatwo wpada w złość, powinna nauczyć się panować przede wszystkim nad swoim językiem. Niefortunne sformułowania i nieprzemyślane stwierdzenia mogą bowiem doprowadzić nawet do zerwania negocjacji.

Z kolei, jeśli ktoś jest w radosnym nastroju, wszystko wydaje się mu idealne i widzi przed sobą same korzyści. Osoby z pozytywnym nastawieniem są bardziej ufne i chętniej biorą czynny udział w dyskusjach. Nie szukają błędów i nie czekają na potknięcia rozmówcó, zawsze starają się podchodzić do sprawy w pozytywny sposób. Tacy ludzie dążą do konkretnego rozwiązania, które będzie korzystne dla obu stron. W negocjacjach warto być zatem przejaźnie nastawionym, z drugiej strony nie należy się zbytnio angażować. Wszystko ma swoje granice, przyjacielskie nastawienie i otwartość również. Druga osoba może później wysuwać nierealistyczne oczekiwania i spodziewać się od Ciebie samych przysług.

Idealnym stanem do prowadzenia negocjacji jest stan jasnego i wolnego od napięć umysłu. W przeciwnym razie ciężko skupić się na przedmiocie dyskusji i podejmować korzystne decyzje. Przede wszystkim spokój i opanowanie! Podejmowanie pochopnych decyzji, przerywanie wypowiedzi drugiej strony zaburza przebieg negocjacji. Należy zawsze na spokojnie przeanalizować sytuację, a następnie przejść do wyciągania wniosków. Nieraz trzeba poświęcić naprawdę sporo czasu, aby przekonać partnera w negocjacjach do swojego stanowiska. Z drugiej strony nie można też przeciągać rozmów w nieskończoność, gdyż druga strona straci w końcu zainteresowanie sprawą, a cały wysiłek włożony w argumentację pójdzie na marne.

Choć łatwo się mówi, trudniej stosuje - nie stresuj się w czasie negocjacji! Stres nie pomaga - sprawia, że jesteś nerwowy i nieufny. Lepiej się odprężyć i podejść do tematu racjonalnie: nikt Cię przecież nie zabije, jeśli nie wynegocjesz wszystkiego, co zaplanowałeś.

Wbrew powszechnym opiniom w negocjacjach sprawdza się szczerość i otwartość (nie mylić z prostolinijnością!). Jeżeli nie jesteś zadowolony z rozwiązania proponowanego przez stronę przeciwną, wyraź swoje niezadowolenie w czasie rozmów, a nie po fakcie. Nie próbuj oszukiwać. Manipulacja prędzej doprowadzi do nieporozumień niż do szczęśliwego zakończenia. Nigdy nie lekceważ przeciwnika – wychodź z założenia, że osoba po drugiej stronie negocjacyjnego stołu jest równie świadoma tego, co dzieje się wokół i tak samo dobrze przygotowana do rozmów jak ty. Pozytywne nastawienie zawsze pomaga. Dążenie do walki i zaognienia konfliktu nikomu się jeszcze nie przysłużyło - zazwyczaj niweczy efekt negocjacji.

Negocjacje to tak naprawdę tylko zwykła dyskusja, która ma prowadzić do wspólnego rozwiązania, nic więcej. Stołu negocjacyjnego nie należy traktować jako pola bitwy. Nie pozbywaj się emocji, lecz staraj się umiejętnie je kontrolować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz