poniedziałek, 5 stycznia 2015

Negocjacje na najwyższym poziomie

Umiejętność prowadzenia negocjacji dla każdego biznesmena jest sztuką, trudną do opanowania. Rozmawiania z kontrahentami w odpowiedni sposób trzeba uczyć się właściwie przez cały okres kariery. Jeśli zapamiętamy jednak kilka najważniejszych zasad, pertraktacje z naszymi partnerami zaczną przebiegać z większym powodzeniem.

Dla każdego coś dobrego

Co jest elementem kluczowym w negocjacjach? Wbrew pozorom najważniejsze wcale nie jest to, aby za wszelką cenę postawić na swoim. Udana rozmowa biznesowa to taka, po zakończeniu której każda ze stron jest zadowolona. Przydaje się tutaj opanowanie sztuki kompromisu. Jeśli zarówno my, jak i nasz partner wychodzimy ze spotkania z jakąś korzyścią, to znak, że rozmowa się powiodła - nawet, jeśli nie otrzymaliśmy dokładnie tego, co wcześniej zakładaliśmy. Zasiadając do stołu negocjacyjnego, nie powinniśmy więc znajdować się w bojowym nastroju, ani “po trupach” dążyć do odniesienia sukcesu. Osoby, z którymi rozmawiamy to nie nasi przeciwnicy, ale partnerzy.

Plan działania

Podstawą do przeprowadzania zadowalających negocjacji jest również dobre przygotowanie. Co to oznacza w praktyce? Chodzi między innymi o to, aby przygotować sobie “plan B”. Podczas rozmowy z kontrahentem możemy być bowiem zmuszeni do pójścia na kompromis, a co za tym idzie - na zmianę naszych postanowień. Zamiast jednak wychodzić ze spotkania będąc niezadowolonym, naszym partnerom można zaproponować inne, ciekawe rozwiązanie.

Nie daj się pożreć emocjom
 
Istotna jest również umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz emocjami. Osoba, której zdarza się denerwować, “wybuchać” albo grozić, nie jest dobrym partnerem do negocjacji, a wieść o tym rozniesie się po świecie biznesu z prędkością światła. Zamiast dawać się ponieść emocjom, powinniśmy więc starać się je opanowywać i pochodzić do sprawy ze stoickim spokojem. Nikt oczywiście nie mówi, że jest to łatwe, ale nie jest również niemożliwe.

Ustal priorytety

Przed rozpoczęciem negocjacji, warto również uszeregować firmowe priorytety. Na czym zależy nam najbardziej, a na czym trochę mniej? Określenie tego już podczas rozmowy może nie być łatwe, a nasz partner może łatwo sprowadzić nasze myśli na inny tor. Jeśli zaś przygotujemy sobie plan, nie stracimy z oczu najważniejszych celów. Przed przystąpieniem do negocjacji z partnerem z zewnętrznej firmy, powinno się przeprowadzić także negocjacje wewnątrzorganizacyjne. Dzięki temu dowiemy się, jakie priorytety ma nasza firma. Każdy jej szczebel ma bowiem odmienne potrzeby i dla każdego co innego jest ważne. Ustalenie interesów najważniejszych dla całej firmy pozwoli wypracować jedno, spójne stanowisko - tak aby każdy z działów był możliwie najbardziej usatysfakcjonowany.

Opanowanie sztuki negocjacji nie należy do najłatwiejszych, warto jednak rozwijać się w tym zakresie. Umiejętność właściwego przeprowadzania trudnych rozmów przydaje się bowiem nie tylko na gruncie biznesowym, ale także w życiu prywatnym, np podczas negocjacji wynagrodzenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz