piątek, 7 lutego 2014

Cechy skutecznego negocjatora wg R. Dawsona

Każdy z nas w swoim otoczeniu, czy wśród znajomych, rodziny czy współpracowników, ma dobrych i skutecznych negocjatorów. A dlaczego uważamy ich za efektywnych? Zapewne wielu z nas wskaże na te same cechy, które R. Dawson wymienia charakteryzując skutecznego negocjatora biznesowego:
 - odwaga – wciąż poszerza i zdobywa wiedzę i informacje na temat drugiej strony – to pomaga mu weryfikować swoje początkowe założenia;
 - cierpliwość i wytrwałość w negocjacjach, które pomagają pokonać przeciwnika;
 - umiejętność pracy pod presją czasu - dobry negocjator nie dopuszcza do tego, aby pod presją czasu zawrzeć niekorzystną dla niego umowę;
 - uczciwość – ona pozwala dążyć do obustronnie korzystnych rozwiązań; 
 - negocjator prowadzi rozmowy w sposób prosty, klarowny - jest bezpośredni w dialogu;
 - umiejętność słuchania to cecha, dzięki której negocjator potrafi odkryć prawdziwe potrzeby drugiej strony podczas rozmów.

 Negocjator posiada także swoje prawa, wśród których należy wymienić:
 - prawo do pomyłki (jeśli się przytrafi negocjatorowi, że udzieli mylnej informacji, należy po prostu skontaktować się z drugą osobą i wyjaśnić sprawę – partner na pewno doceni naszą uczciwość);
 - prawo do niewiedzy (nie mamy obowiązku wiedzieć wszystkiego i znać odpowiedzi na każde pytanie drugiej strony. Wskazówką dla negocjatora jest fakt, iż im mniej ważnych kwestii przekażemy rozmówcy, tym lepsza będzie to dla niego sytuacja);
 - prawo do zawahania się i milczenia – podczas negocjacji mamy prawo odwlekać decyzję i się wahać lub nie odpowiadać na pytanie drugiej strony.   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz